Pracovní výkon v praxi
10:27 09.02.2022Firmy, které neřídí a nekontrolují pracovní výkon, ztrácejí stále rychleji sílu ve svém konkurenčním prostředí.
Řízení pracovního výkonu
Řízení pracovního výkonu stojí na přesně určených procesech a postupech a na možnosti kontroly jejich dodržování. To nemusí bránit kreativitě jednotlivců, která však rovněž musí být řízená a kontrolovatelná, jelikož individuální změny v činnosti jednotlivců mohou, i když jsou pro ně efektivní, značně komplikovat práci v navazujících procesech.
Kontrola pracovního výkonu nespočívá v práskání bičem, ale je současně kontrolou správnosti nastavených procesů a jejich udržitelnosti. Sleduje se při tom i fyzické a psychické zatížení jednotlivců a jejich schopnost dlouhodobě plnit pracovní úkoly v množství i kvalitě. Dochází-li k snižování pracovního výkonu, nemusí být vždy příčinou úmysl, ale na vině může být i únava, či jiné faktory, které působí na člověka v průběhu vykonávané práce. V zájmu zaměstnavatele je průběžné vyhodnocování dosahovaných výsledků a hledání optimálních podmínek pro dosažení dlouhodobého výkonu. Patří sem i komunikace uvnitř týmů, prostředí a schopnost zajistit kvalitní řízení i na těch nejnižších manažerských pozicích.
Co ovlivňuje pracovní výkon?
- Atmosféra na pracovišti. To je jedním z nejdůležitějších nástrojů řízení. Pořádek, čistota, komunikace a jasná zadání pracovních povinností napomáhají kvalitnímu výkonu práce současně s dosažitelností pracovních pomůcek a materiálů a ergonomickou vyvážeností. Vysoko uložené nástroje, čekání na chodbě u kopírky, či nepřiměřený hluk, to vše ovlivňuje atmosféru na pracovišti.
- Příslušnost k zaměstnavateli. Pokud může být zaměstnanec hrdý na značku a pověst zaměstnavatele, je to nejlepší známkou pro firmu. K loajalitě nepřispívá jen povinné nošení loga na oblečení, ani povinná účast na pořádaných, ale nechtěných firemních akcích. Příslušnost k zaměstnavateli se buduje dlouhodobě prostřednictvím vzájemné informovanosti o tom, kam úsilí firmy směřuje a zda jej dosahuje.
- Důvěra v budoucnost. Důvěra k tomu, že firma přečká i větší krizové výkyvy se získává tím, že zaměstnanci mají možnost sledovat vývoj postavení firmy na trhu v parametrech, kterým rozumějí a mohou jim důvěřovat. Naopak skrývání ekonomických výsledků, nebo dokonce jejich zkreslováním společně s tím, že mezi lidmi ve firmě rostou pochyby, zda vedení firmy hájí více zájmy majitelů než firmy samotné, berou lidem důvěru a vyvolávají potřebu hledat pro sebe jinde uplatnění.
- Jednání s okolím. Tak jak firma jedná s odcházejícími zaměstnanci, obchodními partnery a zákazníky, tak bude jednat i se zaměstnanci. Proto lidé sledují velmi pozorně, jak se firma chová v běžných, ale i nestandardních a krizových situacích. Manažer je v pozici člověka, který musí ustát i složité okamžiky, nehroutit se, nepanikařit, nevztekat se a jednat vždy s chladnou hlavou a rozumem v hrsti. Takové jednání přináší klid do pracovního kolektivu a lidé nemusí přemýšlet nad tím, jak s nimi bude zameteno, dopustí-li se chyby.
Jak řídit pracovní výkon?
Všechny aspekty a nástroje k řízení pracovního výkonu nelze použít ve všech případech. Ukazuje se, jaký význam má správné řízení pracovního výkonu a jak je důležité věnovat této oblasti pozornost. Pro zájemce proto pořádáme semináře, organizujeme koučing a oblast řízení pracovního výkonu zařazujeme do jednodenního kurzu pro jednatele a prokuristy jako nedílnou součást vzdělávání pro nejvýše postavené osoby ve firmě.
Autor: J.Novotný