nacházíte se: Hlavní stránka / Aktuality / Pozor na zápočtový list při skončení zaměstnání!

verze pro tisk

Vedení účetnictví pro firmy již od 1490,-

Vedení účetnictví u nás splňuje požadavky na:

  • včasné a správné zaúčtování
  • srozumitelnost výsledků
  • trvalou možnost poradit se
  • předem znát cenu

 

Pozor na zápočtový list při skončení zaměstnání!

06:41 13.01.2015

Ze Zákoníku práce vyplývá pro zaměstnavatele povinnost vydat zaměstnanci při skončení zaměstnání zápočtový list neboli potvrzení o zaměstnání. Zaměstnavateli, který tak neučiní, hrozí vysoká sankce.

Zápočtový list i při skončení dohody o provedení práce

Novelou zákoníku práce č. 365/2011 Sb. se rozšířila od 1. ledna 2012 povinnost vydat zápočtový list také na dohody o provedení práce. Zaměstnavatel je tedy povinen vydat zápočtový list zaměstnanci nejen při skončení pracovního poměru, ale také při skončení dohody o pracovní činnosti a dohody o provedení práce.

Povinné údaje v zápočtovém listu

Zaměstnavatel je povinen v zápočtovém listu uvést údaje o zaměstnání, zda se jednalo o pracovní poměr, dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti a o době jejich trvání, a dále ostatní údaje uvedené v ustanovení § 313 Zákoníku práce v platném znění.

Co zaměstnavatel nesmí uvádět do zápočtového listu

Zaměstnavatel je povinen uvádět v zápočtovém listu pouze údaje stanovené právním předpisem a nesmí uvádět bez souhlasu zaměstnance údaje nad zákonem obligatorně stanovený rámec.

Oddělené potvrzení

Od 1. ledna 2012 byla vypuštěna povinnost uvádět v zápočtovém listu, zda byl pracovněprávní vztah skončen zaměstnavatelem z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem. Tento údaj, stejně jako údaj o výši průměrného výdělku a o dalších skutečnostech rozhodných pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti je zaměstnavatel povinen uvést na žádost zaměstnance v odděleném potvrzení.

Kdy je povinen vydat zaměstnavatel zápočtový list

Zaměstnavatel je povinen vydat zaměstnanci zápočtový list při skončení pracovního poměru, dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, tedy v poslední den trvání pracovněprávního vztahu, pokud se se zaměstnancem nedohodne jinak.

Sankce podle Zákona o inspekci práce

Novelou Zákona o inspekci práce byly s účinností od 1. ledna 2015 zvýšeny mimo jiné pokuty za porušení stanovené povinnosti při skončení pracovního poměru, dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti. Pokutu lze uložit i za nevystavení a nepředání potvrzení o zaměstnání.

Prokázání vydání potvrzení o zaměstnání

Zaměstnavatel prokáže vydání zápočtového listu zaměstnanci poštovní dodejkou nebo podpisem zaměstnance potvrzujícím převzetí zápočtového listu na kopii zápočtového listu založeného v osobním spise zaměstnance.

POZOR na výši pokuty

Před novelou Zákona o inspekci práce byla pokuta u zaměstnavatele fyzické i právnické osoby stanovena do výše 300 tis. Kč. Novelou od 1. ledna 2015 byla pokuta zvýšena na částku 2 mil. Kč - pokutu lze uložit až do výše 2 mil. Kč.

Aktuální změny a informace o nich

Zájemci o více podrobností a o ucelený přehled informací a změn mohou požádat o odbornou konzultaci.

Autor: JUDr. Eva Svobodová, daňový poradce