nacházíte se: Hlavní stránka / Aktuality / Pozice zaměstnavatele

verze pro tisk

Vedení účetnictví pro firmy již od 1490,-

Vedení účetnictví u nás splňuje požadavky na:

  • včasné a správné zaúčtování
  • srozumitelnost výsledků
  • trvalou možnost poradit se
  • předem znát cenu

 

Pozice zaměstnavatele

09:49 17.04.2019

Dokud podnikatel podniká jako osoba samostatně výdělečně činná, nebo si založí právnickou osobu, stále má relativně mnohem méně povinností a problémů, než jaké má zaměstnavatel.

Jak se stát zaměstnavatelem

Vznikne-li potřeba zvýšit počet lidí na plnění pracovních povinností je třeba vzít v úvahu, že spolu se zaměstnáváním lidí vznikají nejen nové povinnosti, ale i nové náklady a nová nebezpečí, kterým je třeba důsledně čelit ještě dříve, než se projeví.
Nejprve je třeba posoudit, zda pro obsazení pracovního místa je zpracována potřebná pracovní náplň a zda jsou k dispozici prostředky na krytí s tím vzniklých nákladů. O tom, že jde o nemalé prostředky se brzy přesvědčí každý zaměstnavatel. Jen vytvoření pracovního místa vyžaduje naplnit podmínky, které vyžaduje zákoník práce a které jsou do hloubky předmětem kontroly inspekce práce. Kromě pracovněprávních a mzdových náležitostí je nesmírně důležité naplnit i oblast bezpečnosti práce. Kromě potřebných nákupů je tedy nutno při vytváření pracovního místa vytvořit i potřebnou administrativu a dokumentaci, která je obvyklým cílem kontroly.

Jak vést zaměstnance

Dobře vytvořené pracovněprávní předpisy, které doprovázejí nastavené postupy a procesy jsou jen základem pro budoucí úspěšnou práci. Dokumenty, které nesmějí odporovat vyšším právním normám, musejí být průběžně aktualizovány a zaměstnavatel musí umět prokázat, že je do pracovního týmu řádně implementoval. Při řízení pracovního výkonu nestačí mít jen dobře nastavené procesy a kvalitní administrativu. Řízení dospělých lidí vyžaduje i určitou míru pedagogicko-psychologických, nebo psychologicko-pedagogických schopností. Je třeba umět zaměstnance na pracovní výkon správně namotivovat, pracovní výkon řídit a usměrňovat a výsledky práce zaměstnanců kontrolovat. Je třeba si uvědomit, že zaměstnavatel se může setkat se snahou některých zaměstnanců o získávání výhod na úkor jiných nebo na úkor zaměstnavatele. Včasné rozpoznání negativního vývoje a jeho usměrňování při tom hraje rozhodující roli při dosahování hospodářských výsledků.

Obvyklé chyby a jejich důsledky

  1. Urychlené uzavření pracovní smlouvy podle bezplatného vzoru z internetu se často vymstí neplatností.
  2. Absence prokázaného proškolení v oblasti BOZP je podkladem pro sankci v hoším případě pro stíhání zaměstnavatele, pokud vznikne mimořádná událost
  3. Stejně jako v bodě 2. se projeví i absence Analýzy rizik a povinných periodických proškolení
  4. Absence zařazení pracovníku do kategorií je rovněž sankcionovaným problémem.
  5. Absence správně vedené docházky hrozí pokutou
  6. Proti případným podnětům za porušení práv zaměstnanců a povinností zaměstnavatele se může zaměstnavatel bránit jen kvalitními pracovněprávními dokumenty.

Jak se připravit

V pozici zaměstnavatele by měli být především zkušení lidé, kteří mají dokonale zvládnuté požadavky na pracovní výkon, dokáží je naplňovat, kontrolovat a usměrňovat. Absence znalostí a zkušeností se obvykle vymstí, protože zaměstnanci ne vždy dosahují potřebné loajality automaticky a pokud přirozeně loajální nejsou, mohou inklinovat k opačnému pólu, což se neprojeví hned, ale obvykle až poté, co se objeví již vzniklá škoda. Doporučujeme proto důslednou přípravu pro zaměstnavatele, kteří by měli dobře ovládat jednak zákoník práce a předpisy o bezpečnosti práce. Kromě toho by měli umět pracovat s lidmi a to je pro mnohé asi ten nejtěžší problém. Všem našim klientům poskytujeme v této oblasti potřebné informace a pomoc.

Autor: J.Novotný