nacházíte se: Hlavní stránka / Aktuality / Ochrana osobních dat včas

verze pro tisk

Vedení účetnictví pro firmy již od 1490,-

Vedení účetnictví u nás splňuje požadavky na:

  • včasné a správné zaúčtování
  • srozumitelnost výsledků
  • trvalou možnost poradit se
  • předem znát cenu

 

Ochrana osobních dat včas

07:02 14.11.2017

Po té, co jsme se probili Obecným nařízením o ochraně osobních dat a vytvořili si nový pořadač s důležitými dokumenty prokazujícími, že chráníme osobní data, jsme nabídli pomoc i našim klientům.

Využili nabídku

Všemu předcházelo jedno z našich téměř pravidelných setkání nad vážnými podnikatelskými problémy. Sotva jsme prostudovali dostupnou literaturu a vyzkoušeli si vše v praxi, mohli jsme seznámit naše klienty s problematikou ochrany osobních dat. Z počátku na nás hleděli poněkud nevěřícně, ale citace pasáží typu: „...je povinen prokázat písemnými dokumenty..." přesvědčila, že nejde o maličkost a že se problém týká všech podnikatelských subjektů bez ohledu na velikost a rozsah podnikání.

Přirozený odpor

Reakce na přednášku vyvolala názory o tom, že se znovu zvyšuje administrativa a je tu zase další nástroj na udávání, kontroly a sankce. Musíme souhlasit a současně si můžeme vybrat mezi tím, zda se s tím nějak popereme, nebo zda budeme riskovat. Většina, i když s nevelkou chutí konstatovala, že je lépe se s tím poprat.

Jak na to?

No především je třeba přiznat, že se ještě dřív, než se vyjasnilo, co se od podnikatelů žádá objevilo na trhu mnoho „zkušených odborníků" s nově založenými firmami za účelem „vyrábění papírů pro vyděšené podnikatele" za značně vysoké ceny. My jsme namísto toho sdělili recept a navrhli postupy. Ukázalo se, že prakticky nejde vyrobit vzory a použít je pro více podnikatelů, protože stávající stav ochrany osobních dat je u každého, a pokaždé jiný, stejně jako jsou jiné podmínky pro ochranu dat.

Checklist

Už v době příprav pro řešení ochrany osobních dat jsme si sami pro sebe vyrobili checklist, podobně jako mají piloti dopravních letadel. Kontrolovali jsme, zda všechny důležité oblasti jsou pokryty a otázky zodpovězeny. Až na základě dobře a správně vyplněného checklistu jsme mohli začít tvořit materiály na míru. Následně jsme použili stejný postup pro některé klienty a zjistili, že nedůvěra k problematice budí odpor i k vyplňování checklistu a že jej musíme vyplňovat s klientem, abychom se pokusili zlomit jeho negativní přístup v jeho zájmu a abychom skutečně pokryli všechny důležité oblasti. Jedině tak se dá bezpečně zvládnout oblast obecně zvaná GDPR.

Pro neklienty

Pochopitelně jsme připraveni pomoci i těm, kteří nejsou našimi klienty. Je to však otázkou času. Zpracování dokumentů potřebných pro prokázání ochrany osobních dat zabere dost času a kdo problém neřeší včas, tak se na něj asi do 25.května 2018 nedostane. A pak začne působit riziko vysokých sankcí.

Autor: J.Novotný